CORNIX (elektrovětroň)


Zakoupen v roce 1999.
Laminátový trup od L.Knebla a konstrukční křídlo od J.Velíska (používá se pro soutěže kat. F5B/7). Křídlo je s křidélky a brzdou uprostřed. Klidné a nádherné polétání v termice, ladné přistávání s vysunutou brzdou, popř. ještě s křidélky jako klapkami. Tento model konstruktéři vytváří na přání v různých variantách.

Rozpětí 1820mm, délka 1165mm, letová hmotnost s 8xSanyo NiCd 1700 SCR - 1250g, možno 3S LiPol, 4S A123. Hmotnost vybaveného křídla 348g, trupu s ocas.plochami 450g. Plocha 41,05dm2, profil křídla HN 92-285-935 modif., vrtule Aeronaut Cam Carbon 9 x 5" (23 x 12,5cm), motor Phasor 15-4 (2680 Kč), JES 30 3P (1800 Kč), REX 7 mini, 4 x NARO MAX BB.

Plánek modelu.


(22.3.2009) Při použití Aku 3S LiPol nastavuji na Tx omezení max.výchylky plynu na 70%, při použití 4S A123 na 60%.

(9.2018) Po dlouholeté přestávce jsem se znovu vrátil k RC modelům a začal postupně letadla sundávat ze zdi. S novým vysílačem bylo nutno vyměnit i přijímače (stávající 35 MHz) a všechno znovu nastavit a odzkoušet. Přišel tedy na řadu i tento oblíbený elektrovětroň CORNIX.

Po výměně přijímače Rex 7mini za G-RX8 (1140 Kč) a odzkoušení motoru Phasor 15-4 v něm zapískalo a zasekl se. Odhadoval jsem, že se mohl uvolnit neodymový magnet, nebo zadřít ložisko. Jelikož je zadní čelo zalisováno a do motoru se jinak dostat nelze (po setkání s J.Tinkou lze čelo vyrazit úderem na hřídel, ale zpravidla se musí pak vyměnit ložisko), zkusil jsem zavolat do Jeti model, zda by jej nevzali do opravy. I když se oprava hned napoprvé nepodařila, neboť se příběh se zaseknutím hned po odzkoušení opakoval, byl jsem potěšen, že ve firmě vyšli vstříc a nakonec byl motor funkční. Potvrdilo se totiž mé podezření na uvolněný magnet, kterého roztříštěné kousky zablokovaly rotor. Podle technika se oprava opakovala z toho důvodu, že zde zůstaly nějaké miniaturní kousky magnetu, jelikož se velmi špatně odstraňují. Nelze je ani tlakem vyfoukat, jen snad izolepou (nebo žvýkačkou) nachytat a odstranit. Byl taky vyměněn rotor (500 Kč) a motor by měl být jako nový.

Jelikož jsem neměl zaznamenanou polohu těžiště a při použití Akku LiPol 3S, namísto 8xNiCd, se poloha změní, i když jsou baterky zasunuty co nejvíc do špice, až k motoru, zjišťoval jsem u p.Velíska polohu těžiště, která podle něj má být 80mm a dále podle pilota. Při tomto rozložení nyní těžiště vychází na 95mm od náběžné hrany křídla.

Jelikož jsem nechtěl čekat na opravu motoru, zakoupil jsem nový motor - XPower F3820/10 (1595 Kč). Měření HiBox : vrtule 9x5?, LiPol nové Big Hobby 3S 2200 mAh 80C, max I-23,45 A, min U-11,88 V, RPM-11580, max P-280W.

Zálet proběhl na Tinkově letišti 28.9.2018. Výchylky na výškovce byly šíleně jedovaté a posunuté těžiště dozadu, vzhledem k lehkým Big Hobby LiPol 3S 2200 mAh, mělo rovněž velký vliv na hůře ovladatelný model. Výchylky na výškovce se musely omezit jak v nastavení serva (60), tak na DR (70%) a ještě Exponenciály (50%). Posléze dováženo na špici olovem.